JBM YOGA

1/8

JBM DO-IN YOGA

Do-In Yoga, gebaseerd op de Chinese geneeswijze, acupunctuur en shiatsu. Do-In yoga werkt met alle meridianen met de daarbij behorende organen. Thema’s als de seizoenen met bijbehorende elementen water, hout, vuur, aarde en metaal. Yin en Yang.

In India wordt gezegd dat de soepelheid van je ruggengraat, je ware leeftijd bepaalt. Hoe soepel is jouw ruggengraat? Sta je elke ochtend op met pijn in je rug? Heb je regelmatig last van je nek en je schouders na een dag werken? Yoga kan rug-, nek- en schouderklachten aanzienlijk verminderen en zelfs laten verdwijnen.


Deze les is actief op een heel rustige manier. Zonder zonnegroeten, rekken en strekken we het hele lichaam. Om de energie in de meridianen (energiebanen) door te laten stromen wordt gebruik gemaakt van speciale strekkingen, balans oefeningen, kracht oefeningen, mobiliserende oefeningen en behendigheid technieken in combinatie met meditatie, aandacht en ademhalingsoefeningen. De houdingen kunnen naar gelang zwaarder maken of juist minder zwaar. We blijven soms wat langer in veelal zittende en liggende houdingen.


Door de oefeningen krijg je meer kracht en ruimte in je lichaam, zodat je je flexibeler, vitaler en energieker voelt. Met Do-In Yoga laat je jou energie weer stromen en hef je de blokkades op die je belemmeren om intuïtief en volop in het leven te staan, waar je dicht bij jezelf blijft.


Tijdens deze les is er aandacht voor oefeningen in het nek- en schoudergebied. Daarnaast worden er oefeningen gedaan om de ruggengraat soepel te maken of te houden. De oefeningen zijn niet alleen gericht op het rug-, nek- en schoudergebied omdat de vitaliteit in deze gebieden ook bepaald wordt door een goede basis in zowel zittende, staande en liggende houdingen. Eerder genoemde klachten zijn vaak ook stress gerelateerd. Adem- en ontspanningsoefeningen zorgen ervoor dat spanningsklachten verminderen